Aanpassingen investeringen
In deze 2e Voortgangsmonitor stellen we een aantal aanpassingen voor. Deze aanpassingen zijn opgenomen in de begrotingswijziging investeringen, BW-10128.
We stellen voor:
- van het krediet 'Consultatiebureaus Noord en Dukenburg'(I000045) € 353.000 vrij te laten vallen;
- vanwege ontvangst rijksmiddelen de lasten en baten van het krediet 'Fietsprogrammering 2021-2025'(I000083) op te hogen met € 41.586;
- van het krediet 'Hoofdinfra (S-wegen)' (I000057) een bedrag van € 150.000 vrij te maken voor 'Aanpassingen bushaltes OV-concessie';
- vanwege ontvangst rijksmiddelen de lasten en baten van het krediet 'Verkeersveiligheid'(I000058), verdeeld over 2026 en 2027, op te hogen met € 548.473;
- van het krediet 'verduurzamen vastgoedportefeuille' (I000035) een bedrag van 1,5 miljoen euro door te schuiven naar volgend jaar;
- van het krediet voor investeringen binnenstad (X000606) van jaarschijf 2026 een bedrag van € 550.000 naar 2025 over te halen;
- vanwege de ontvangst van provinciale middelen voor aanpak hittestress de lasten en baten van het krediet woonomgevingsverbeteringen (I000001) op te hogen met € 35.000;
- vanwege ontvangst rijksmiddelen de lasten en baten van het krediet voor rioleringen genaamd 'Groot en vervangingsonderhoud' (I000002), verdeeld over de jaren 2025 tot en met 2027, op te hogen met € 359.775.
In volgorde van bovengenoemde beslispunten volgt hierna een toelichting.
Programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg
Consultatiebureaus Noord en Dukenburg
Er is meer dan dubbele ruimte nodig voor Consultatiebureau Dukenburg (locatie basisschool Aldenhove). Deze ruimte is inmiddels gevonden in het Ketelhuis aan de Aldenhof, in eigendom van Talis, en zal aangepast moeten worden. Talis regelt de verbouwing en verdisconteert deze kosten in de huurprijs voor 10 jaar. Bij het toekennen van het krediet van 0,35 miljoen euro is destijds een budget beschikbaar gesteld voor verwachte hogere huur. De hogere huurprijs kan binnen de exploitatie opgevangen worden. Het beschikbaar gestelde krediet van 0,35 miljoen euro kan vrijvallen.
Daarnaast is het consultatiebureau de Klif in Nijmegen Noord niet gebouwd op groei. Er wordt nu toch gekeken of herontwikkeling van de bestaande locatie mogelijk is (herindelen met een minimale uitbreiding in het gebouw) Hiermee wordt bereikt dat er geen wachttijden ontstaan en ieder kind gezien kan worden door de jeugdarts/jeugdverpleegkundigen en dat ouders geholpen kunnen worden met de opvoeding. Als herontwikkeling van deze locatie mogelijk blijkt dan worden de aanpassingen die daarvoor gedaan moeten worden, verwacht in 2026.
Programma Bereikbaarheid
Fietsprogrammering 2021-2025
We stellen voor aan het krediet 'Fietsprogrammering 2021-2025' (I000083) € 41.586 aan lasten en baten toe te voegen in 2025. Dit betreft rijksmiddelen uit de Regeling ‘Stimulering schoon en emissieloos bouwen voor medeoverheden’ voor 'Groesbeekseweg fietsmaatregelen' (€ 24.816) en voor de 'Thijmstraat fietsstraat' (€ 16.770, aanvullend op subsidie 2024).
Hoofdinfra (S-wegen)
In de Stadsbegroting 2026 is voor de invoering van de GOW-30 wegen een investering aangevraagd. Dat betekent dat de investering Hoofdinfra (S-wegen) beschikbaar blijft voor investeringen ten bate van de doorstroming op de belangrijkste wegen in Nijmegen.
We stellen een herverdeling van de beschikbare middelen voor de mobiliteitstransitie voor door in 2025/2026 totaal € 150.000 over te hevelen van krediet I000057 ‘Hoofdinfra (S-wegen)’ naar een nieuw aan te maken krediet ‘Aanpassingen bushaltes OV-concessie’. Om het busvervoer goed te laten verlopen, hebben de Provincie, gemeente en busmaatschappij in gezamenlijk overleg locaties aangewezen waar aanpassingen aan bushaltes nodig/wenselijk zijn. Daarnaast wordt er nog een aantal locaties verkend. De aanpassingen variëren van het aantrekkelijker/toegankelijker maken van haltes tot omvangrijke wegreconstructies. Voor dekking van externe kosten stelt de Provincie 100% subsidie beschikbaar. De interne uren zijn niet-subsidiabel. Binnen de mobiliteitstransitie heeft het optimaliseren van openbaar vervoer een hoge prioriteit. Door deze overheveling kunnen we de interne kosten dekken voor het voorbereiden van de subsidieaanvragen en voor de verdere voorbereiding van de projecten. In 2026, na ontvangst van de subsidiebeschikking(en), volgt het voorstel om de provinciale middelen toe te voegen aan de investeringsbegroting.
Verkeersveiligheid
We stellen voor aan het krediet ‘Verkeersveiligheid’ (I000058) € 548.473 aan lasten en baten toe te voegen, verdeeld over 2026 en 2027. Dit betreft € 212.158 rijksmiddelen uit de Specifieke uitkering stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2022-2023 (looptijd t/m 2027) voor de herinrichting van de Waterstraat, Voorstadslaan en Molenweg. De overige € 336.315 betreft rijksmiddelen uit de Specifieke uitkering stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2025-2030 voor de rotonde Molenweg-Wolfkuilseweg en het vervangen van asfalt door klinkers in diverse straten.
Programma Wonen en stedelijke ontwikkeling
Verduurzamen vastgoedportefeuille
De verduurzaming loopt conform beleid op natuurlijke momenten, dat wil zeggen: tijdens uitvoering onderhoud, lokale duurzaamheidsinitiatieven en bij subsidie voor duurzaamheidsmaatregelen. Daarnaast zijn we ook afhankelijk van o.a. de arbeidsmarkt en netcongestie. Daarom stellen we voor 1,5 miljoen euro door te schuiven.
Programma Openbare Ruimte
Extra investeringskrediet binnenstad (X000606)
Voor de Burchtstraat, Augustijnenstraat en plein 1944 worden er voorbereidende werkzaamheden (programma van eisen en een voorlopig ontwerp) uitgevoerd. Hiervoor is € 550.000 benodigd in 2025. We stellen voor deze middelen over te hevelen van 2026 naar 2025.
Woonomgevingsverbeteringen
We stellen voor aan het krediet 'Woonomgevingsverbeteringen' (I000001) € 35.000 aan lasten en baten toe te voegen, in het jaar 2025. Dit betreft provinciale middelen voor de gezamenlijke aanpak van hittestress.
Groot-en vervangingsonderhoud
De verwachting is dat er van het totaal beschikbare budget aan het eind van het boekjaar zo'n 5 miljoen euro niet wordt besteed. We onderzoeken nog welk deel van het niet gerealiseerde krediet moet worden doorgeschoven naar 2026 en welke deel wellicht kan vervallen, omdat we in het PWR26-29 daarvoor al dekking hebben opgenomen.
De realisatie van investeringsprojecten binnen het bestaande areaal (zoals het vervangen van riolering) blijft achter op de planning. Dit komt door beperkte capaciteit, onvoorziene omstandigheden zoals afstemming met kabels en leidingen in het kader van de energietransitie, en bezwaarprocedures van omwonenden.
We stellen voor aan het krediet 'Groot- en vervangingsonderhoud' (I000002) € 359.775 aan lasten en baten toe te voegen, verdeeld over 2025, 2026 en 2027. Dit betreft rijksmiddelen uit de ‘Regeling 'Stimulering schoon en emissieloos bouwen voor medeoverheden’ voor de rioolvervanging Daltonstraat en Gausstraat (€ 61.625, aanvullend op subsidie 2024), Cort van der Lindenstraat (€ 84.700) en voor de herinrichting Spoorbuurt (€ 213.450).
