Meldingen in de begroting te verwerken

Budgetoverhevelingen

Budgetoverhevelingen

In het voorstel Budgetoverhevelingen verwerken we de budgetoverhevelingen naar het volgende begrotingsjaar. Bij deze budget neutrale wijzigingen (geen saldo effect) is géén sprake zijn van een beleidsmatige afweging of bestuurlijke keuze. Bij deze Voortgangsmonitor nemen we een totaaloverzicht op met de voorgestelde budgetoverhevelingen.
Alle wijzigingen worden voorzien van een korte inhoudelijke toelichting, zodat uw raad het belang van de aanpassing zelf kan afwegen.

Bedragen x € 1.000

Programma

B-L

2025

2026

2027

2028

1. budgetoverheveling  Datahuis

Best.en Organ.

L

-150

150

Financiën

B

-150

L

150

0

        -   

        -   

2. budgetoverheveling  Datakwaliteit Openbare Ruimte

Bereikbaarheid

L

-186

186

Financiën

B

-186

L

186

        -   

        -   

3. budgetoverheveling  Doorontwikkeling dienstverlening sociaal domein

Werk en Inkomen

L

-750

750

Financiën

B

-750

L

750

0

        -   

        -   

4. budgetoverheveling  Decentrale Uitkering Vrouwen Opvang (DUVO)

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

L

-600

600

Financiën

B

-600

L

600

        -   

        -   

5. budgetoverheveling  Energie besparen

Openbare ruimte

L

-2.100

2.100

Financiën

B

-2.100

L

2.100

        -   

        -   

6. budgetoverheveling  Experiment gesloten coffeeshop

Veiligheid

L

-325

325

Financiën

B

-325

L

325

        -   

        -   

7. budgetoverheveling  Infrastructuur sociale ontwikkelbedrijven

Werk en Inkomen

L

-715

715

Financiën

B

-715

L

715

        -   

        -   

8. budgetoverheveling  Romeins verleden

Cult.en Cult. Erfgoed

L

-175

175

Financiën

B

-175

L

175

        -   

        -   

9. budgetoverheveling  Toeleiding naar werk en spreidingswet

WWZ

L

-150

30

90

30

Financiën

B

-30

-90

-30

L

150

        -   

        -   

        -   

        -   

10. budgetoverheveling  Afbouw ondertussengroep

WWZ

L

-125

125

Financiën

B

-125

L

125

        -   

        -   

11. budgetoverheveling  Uitvoering Inburgeringswet en onderwijsroute

WWZ

L

-348

348

Financiën

B

-348

L

348

        -   

        -   

12. budgetoverheveling  Work in Nederland

Best.en Organ

L

-188

188

Financiën

B

-188

L

188

0

        -   

        -   

13. budgetoverheveling  Stadsdeelbudgetten

WWZ

L

-100

100

Financiën

B

-100

L

100

        -   

        -   

14. budgetoverheveling  Broedplaatsenbeleid

Cult.en Cult. Erfgoed

L

-450

225

225

Financiën

B

-225

-225

L

450

        -   

        -   

        -   

15. budgetoverheveling  Kansengelijkheid

Onderwijs

L

-520

520

Financiën

B

-520

L

520

        -   

        -   

Toelichting Budgetoverhevelingen

  1. Datahuis (€ 150.000)

Begin dit jaar is € 250.000 voor 2025 en € 350.000 voor 2026 beschikbaar gesteld voor de vervanging van het huidige datawarehouse en gegevensmagazijn door een nieuw dataplatform, met daarin de modellering volgens het Gemeentelijk Gegevensmodel. Het huidige datawarehouse is verouderd en voldoet niet meer aan de geldende veiligheidseisen. Het budget van 2025 zal niet volledig benut worden, onder andere vanwege langere doorlooptijd van de voorbereiding en realisatie van het inkooptraject in de periode tot en met augustus 2025. Half september 2025 is daadwerkelijk gestart met het implementatieproject. Het implementatieproject loopt geheel 2026 door.

  1. Datakwaliteit Openbare Ruimte (€ 185.925)

In verband met vertrek van de interne projectleider begin 2025 is tot op heden geen opvolger gevonden en is het budget niet volledig besteed. Met ingang van 1 november 2025 tot eind 2026 is een externe projectleider aangesteld. Voor 2026 wordt ook externe inhoudelijke expertise ingehuurd voor dit project.

  1. Doorontwikkeling Dienstverlening Sociaal Domein (DDSD) (€ 750.000)

Door verschillende oorzaken is een aantal deelprojecten van het meerjarige project Doorontwikkeling Dienstverlening Sociaal Domein later gestart. Daardoor is het budget 2025 niet volledig besteed. Het resterende bedrag blijft noodzakelijk voor het vervolg van het traject.

  1. Decentralisatie Uitkering Vrouwen Opvang (DUVO) (€ 600.000)

In 2025 zijn meerdere projecten binnen de aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling (HGKM) niet volledig tot uitvoering gekomen. Dit komt onder meer door langere voorbereidingstijden, vertraging in landelijke besluitvorming en samenloop met regionale trajecten. Wij stellen voor € 600.000 over te hevelen naar 2026, zodat de lopende activiteiten alsnog kunnen worden afgerond en de continuïteit van ondersteuning aan kwetsbare inwoners geborgd blijft.
De overheveling is noodzakelijk om activiteiten te kunnen afronden die in 2025 zijn gestart maar nog niet (volledig) zijn uitgevoerd. Deze projecten dragen direct bij aan de doelen van de DUVO- en HGKM-aanpak. Door de overheveling kunnen de geplande interventies, trainingen en regionale samenwerkingsprojecten alsnog worden gerealiseerd, waarmee de bescherming van kwetsbare inwoners wordt voortgezet.

  1. Energie besparen (2,1 miljoen euro)

Voor Energie Besparen is vanuit het Coalitieakkoord in 2023 voor drie jaar 1,7 miljoen euro beschikbaar gesteld. Naast de benodigde middelen voor inzet van formatie is 1,6 miljoen euro bestemd voor uitvoering van maatregelen, voorzieningen en regelingen in het kader van Energie Besparen. Naast de gemeentelijke middelen zijn ook rijksmiddelen ontvangen om in de komende jaren uitvoering te geven aan het door de raad vastgestelde Uitvoeringsprogramma Energie Besparen Woningen. Om de rijksmiddelen volledig te benutten en niet (deels) kwijt te raken is afgesproken deze middelen eerst te gebruiken. Overheveling van het budget is nodig om de komende jaren alle projecten en regelingen voor de lokale/wijkgerichte isolatieaanpak uit te kunnen voeren en aan verplichtingen (bewoners, rijk en overige derden) te voldoen.

  1. Experiment gesloten coffeeshop (€ 325.000)

Het betreft een meerjarig landelijk experiment, waarvan de start is uitgesteld omdat er niet voldoende telers waren. Inmiddels is het experiment dit jaar gestart maar het beschikbare budget zal niet volledig worden besteed.

  1. Rijksmiddelen infrastructuur sociale ontwikkelbedrijven (€ 715.357)

Het rijk heeft in 2024 middelen beschikbaar gesteld voor de infrastructuur van sociale ontwikkelbedrijven. Deze middelen zijn bedoeld om de infra-/ ondersteuningsstructuur van sociaal ontwikkelbedrijven voor mensen met een beperking te versterken. Deze taak is expliciet belegd bij de MGR. De middelen zijn toegevoegd aan het programma, maar in afwachting van een bestedingsplan vanuit de MGR nog niet ingezet. De MGR/WerkBedrijf werkt momenteel in afstemming met de regiogemeenten RvN aan een bestedingsplan om deze rijksmiddelen – samen met de ‘impulsmiddelen sociale infrastructuur’ (mei- en septembercirculaire 2025) in te zetten vanaf 2026. Het kost tijd om in afstemming met de gemeenten een plan voor de lange termijn te maken voor deze groep en de organisatie (zowel in ondersteuningsinfrastructuur als qua bedrijfsvoering), zo is in de afgelopen periode gebleken. Het is van belang dat de middelen beschikbaar blijven voor de lange termijn-financiering van de versterking infrastructuur van het Werkontwikkelbedrijf regio Nijmegen.

  1. Masterplan Romeins verleden (€ 175.000)

Het budget Masterplan Romeins verleden 2025 is grotendeels gereserveerd voor cofinanciering als projectpartner in een Interreg-project (leadpartner Groene Metropoolregio) en voor de herinrichting van het Kops Plateau. De aanvraag voor het Interreg-project is vertraagd doordat een deel van de projectpartners pas in 2027 cofinanciering beschikbaar heeft. De start staat nu voor eind 2026 gepland. Ook de uitwerking van de herinrichting van het Kops Plateau is vertraagd. Hiervoor is een intentieovereenkomst en samenwerkingsovereenkomst in ontwikkeling. De gesprekken met de betrokken stichting nemen meer tijd in beslag door andere projecten van de stichting. Het budget dat is bedoeld voor een publieksopgraving en visualisaties op het Kops Plateau, kan hierdoor pas in 2026 worden ingezet.

  1. Toeleiding naar werk en Spreidingswet (€ 150.000)

Gemeente Nijmegen ontvangt in 2025 en 2026 tijdelijke regionale rijksmiddelen voor de toeleiding van statushouders naar Werk. Deze middelen dienen regionaal te worden ingezet. We gebruiken dit geld onder andere om meerjarig een regionaal verbinder in de regio te positioneren bij het WerkBedrijf. Met het restant budget 2025 kan de regionaal verbinder in 2027 voortgezet worden, waarmee deze overgebleven middelen alsnog regionaal worden ingezet. Daarnaast ontvangen we a-structureel extra middelen voor de Spreidingswet (septembercirculaire 2025). Deze middelen zijn nodig om een goede doorstroom van opvang naar huisvesting te realiseren, in lijn met de huisvestingstaakstelling. Het gaat primair om uitvoeringscapaciteit voor een goede koppeling van statushouders aan beschikbare woonruimte. Ook zijn we voor de huisvesting van grote gezinnen in 2025 meerjarige verplichtingen aangegaan voor vergoeding van huurderving van woningcorporaties. Gezien de doorlopende kosten stellen we voor om de bedragen te verdelen over 2026 (€ 30.000), 2027 (€ 90.000) en 2028 (€ 30.000).

  1. Afbouw ondertussengroep (€ 125.000)

Statushouders die vóór 1 januari 2022 in Nijmegen gevestigd zijn vallen niet onder de nieuwe inburgeringswet met de daarbij horende financiering. Voor deze “oude-wetters”/ “ondertussen-groep” worden, voor een periode van 5 jaar (t/m 2026), nog kosten gemaakt (uitvoeringskosten, activiteitenkosten, subsidies aan instellingen voor deze groep etc.), zonder dat daar budgetten voor beschikbaar zijn. Na 2026 verwachten we geen kosten meer voor deze groep.

  1. Uitvoering Inburgeringswet en onderwijsroute (€ 348.000)

Vanaf 2022 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de regie op het totale inburgeringstraject inclusief het aanbod van de inburgeringsvoorzieningen. De ‘Onderwijsroute’ (onderdeel van deze inburgeringsvoorziening) is een relatief duur traject dat we als gemeente verplicht moeten aanbieden aan onze inburgeraars. Het rijk financiert deze onderwijsroute middels twee verschillende specifieke uitkeringen (SPUK). Omdat dit niet voldoende bleek te zijn ontvingen wij ook nog een eenmalige a-structurele bijdrage. Deze a-structurele bijdrage was voor voorziene tekorten voor onderwijsroutes die startten in 2022-2024. De duur van een onderwijsroute is minimaal 2 jaar; de kosten lopen dus langer door. De SPUK-middelen blijven via een OMBD wel gewoon beschikbaar, maar déze middelen niet.

  1. Work in Nederland (€ 188.000)

Om goede informatievoorziening, hulp en dienstverlening aan EU-arbeidsmigranten te bieden zijn middelen in het gemeentefonds beschikbaar gesteld ten behoeve van de verschillende arbeidsmarktregio’s. Een deel van dit budget wordt pas in 2026 besteed.

  1. Stadsdeelbudgetten (€ 100.000)

Vanuit de opgave Sturing Sociale Basis is dit jaar gewerkt met de pilot ‘stadsdeelbudgetten’. Hiervoor is vanuit verschillende onderdelen budget beschikbaar gesteld. Het is echter niet mogelijk gebleken om in alle beoogde stadsdelen de pilot te starten, waardoor niet het volledig beschikbare budget ingezet kon worden. Dit komt met name doordat de opstart van de pilot vertraging heeft opgelopen en projecten pas later gestart zijn. Dit is het gevolg van beperkte capaciteit en personele wisselingen binnen bepaalde stadsdelen in de pilot. Het geplande beleid heeft vertraging opgelopen waardoor een verschuiving naar de 1e helft van 2026 plaatsvindt.

  1. Culturele broedplaatsen (€ 450.000)

Op 29 januari 2025 heeft de Raad het broedplaatsenbeleid ‘Ruimte voor makers’ unaniem vastgesteld. Een onderdeel van het beleid betreft de ontwikkeling van een subsidieregeling voor 2025 en 2026 én het beschikbaar stellen van capaciteit voor verbinding van vraag en aanbod. Hiervoor is in de notitie € 500.000 geraamd.  In 2025 is de aanstelling van een broedplaatsenmakelaar (€ 50.000) gerealiseerd. De uitwerking van de subsidieregeling heeft vertraging opgelopen waardoor ook inzet van dit budget niet meer in 2025 zal plaatsvinden. Hierdoor schuift de subsidieregeling op naar 2026 en 2027. Daarom het voorstel om € 450.000 te verdelen over 2026 (€ 225.000) en 2027 (€ 225.000).

  1. Kansengelijkheid (€ 520.000)

Wij stellen voor om van de middelen Kansengelijkheid - zoals vastgelegd in het Uitvoeringsplan Aanpak gelijkwaardige kansen in het onderwijs 2023-2026 – € 520.000 over te hevelen naar 2026. Een bedrag van € 300.000 hangt samen met vertraging van de uitvoering van het project Urban Hotspot Hatert. De vertraging ontstond door gebrek aan personele capaciteit. Inmiddels is het project daadwerkelijk gestart. Samen met Speelplan wordt het project uitgevoerd. Daarbij doorloopt het project diverse onderdelen zoals participatie. Door lange levertijden op materiaal en in sommige gevallen ook op werkers is de realisatie nu voorzien in 2026.  De overige € 220.000 heeft betrekking op de uitvoering van de motie ‘Ongelijk investeren met jongerenwerk’. De uitvoeringsperiode loopt tot en met 2026.

Deze pagina is gebouwd op 11/12/2025 12:54:00 met de export van 11/12/2025 12:47:27