Meldingen in de begroting te verwerken

Verzamelvoorstel

Verzamelvoorstel

In het verzamelvoorstel nemen we budget neutrale wijzigingen (geen saldo effect) mee die financieel-administratief van aard zijn. Bij deze wijzigingen mag géén sprake zijn van een beleidsmatige afweging of bestuurlijke keuze. Verschuivingen in uitvoeringskosten vallen hier ook onder en/of de uitwerking van eerdere besluitvorming door uw raad (bijvoorbeeld doorvoeren bezuinigingen, uitvoering van projecten). Onder deze aanpassingen vallen op basis van bovenstaande criteria ook:

  • Boekhoudkundige aanpassingen;
  • Correctieboekingen: technische, budget neutrale aanpassingen van eerdere wijzigingen;
  • Wijzigingen die betrekking hebben op nieuwe geldstromen en voldoen aan bovenstaande criteria met verwijzing naar het beleidsstuk;
  • Wijzigingen die effect hebben op één of meerdere taakvelden en/of programma’s en voldoen aan bovenstaande criteria;
  • Actualisatie van onderhoudsreserves;
  • Actualisatie van bijdragen met budget neutraal effect waarbij de gemeente Nijmegen optreedt als centrumgemeente;
  • Actualisatie van rijks- en provinciale bijdragen of bijdragen van anderen waarvan het bestedingsdoel vastligt (hetzij vastgelegd door degene die de bijdrage verleent, hetzij door de gemeenteraad vastgelegd) voor zover niet meegenomen in de mei- en septembercirculaire (voorbeelden: op basis van een beschikking, zoals bestrijding extremisme of bestrijding onderwijsachterstanden);
  • Taakmutaties die uitwerking zijn van eerdere raadsbesluiten;
  • Budget neutrale bijstelling detachering bij derden én interne dienstverlening;

Alle wijzigingen worden voorzien van een korte inhoudelijke toelichting, zodat uw raad het belang van de aanpassing zelf kan afwegen. De wijzigingen verwerken we, voor zover van toepassing, meerjarig.

Bedragen x € 1.000

Programma

B-L

2025

2026

2027

2028

2029

1. Uitvoeringskosten

Bereikbaarheid

L

107

0

0

0

0

Best.en Organ.

B

645

L

-752

Economie en toerisme

L

0

0

0

0

0

Veiligheid

B

100

100

100

100

100

L

-100

-100

-100

-100

-100

WWZ

B

139

L

-139

Wonen en sted.Ontw.

L

0

0

0

0

0

          -   

          -   

          -   

          -   

          -   

2. SportQube

Sport

L

0

0

0

0

0

          -   

          -   

          -   

          -   

          -   

3. Rijksmiddelen Volwasseneneducatie

Onderwijs

B

64

64

64

64

64

L

-64

-64

-64

-64

-64

          -   

          -   

          -   

          -   

          -   

4. Rijksmiddelen Regionaal Meld- en Coördinatiepunt

Onderwijs

B

86

86

86

86

86

L

-86

-86

-86

-86

-86

          -   

          -   

          -   

          -   

          -   

5. Tariefswijziging huur accommodaties

WWZ

B

120

120

L

-120

-120

          -   

          -   

6. Index Beschermd Wonen

Financiën

L

-2.656

WWZ

L

2.656

          -   

7. Overeenkomst doordecentralisatie onderwijshuisvesting Aloysisus

Onderwijs

B

2.606

L

-2.606

          -   

8. Herverdeling meerjarig onderhoudsprogramma (MJOP)

Bereikbaarheid

L

611

368

368

368

368

Best.en Organ

L

-1.472

-1.472

-1.472

-1.472

Cult.en Cult.Erfgoed

B

-130

-90

L

1.217

406

366

276

276

Economie en toerisme

L

23

-3

-3

-3

-3

Financiën

B

1.382

1.199

1.289

1.289

L

-265

-423

-271

-361

-361

Onderwijs

L

-107

-150

-150

-150

-150

Openbare ruimte

L

270

244

244

244

244

Sport

L

-1.746

-219

-219

-219

-219

Veiligheid

L

-7

-20

-20

-20

-20

WWZ

L

-522

-203

140

140

140

Wonen en sted.Ontw.

L

526

221

-92

-92

-92

          -   

          -   

         -0

         -0

         -0

9. Registratie van Niet-Ingezetenen (RNI)

Best.en Organ

B

250

L

-250

          -   

10. Leges reisdocumenten

Best.en organ

B

1.300

L

-1.300

          -   

11. Verbetering digitale dienstverlening

Best.en organ

B

166

L

-166

          -   

12. Museum 't Valkhof

Best.en organ

L

-1

-1

-1

-1

Cult.en Cult.Erfgoed

B

446

446

446

446

L

-429

-429

-429

-429

Financiën

B

335

335

335

335

L

-335

-335

-335

-335

Wonen en sted. Ontw.

L

-16

-16

-16

-16

          -   

         -0

         -0

         -0

13. Afname gastheerschap ODRN

Best. en organ

B

-74

-101

-101

-101

-101

L

74

101

101

101

101

-

-

-

-

-

14. Bijdrage Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG)

Best.en organ

B

228

46

L

-228

-46

          -   

          -   

15. Huur pand Nieuwe Dukenburgseweg

Best.en organ.

B

-1.198

-1.243

-1.243

-1.243

-1.243

L

401

405

405

405

405

Wonen en sted.Ontw.

B

1.151

1.192

1.192

1.192

1.192

L

-354

-354

-354

-354

-354

          -   

          -   

          -   

          -   

          -   

16. Financieel Beheer Ouderen (FIBON)

WWZ

L

20

20

20

20

Werk en Inkomen

L

-20

-20

-20

-20

          -   

          -   

          -   

          -   

17. Verduurzaming gemeentelijke monumenten - Provinciale subsidie

Cult.en Cult.Erfgoed

B

112

L

-112

          -   

18. Programma Gezonde Schoolpleinen

Onderwijs

B

90

L

-90

          -   

19. Loon- en Prijsontwikkeling (LPO) 2025 Karakter

WWZ

B

89

L

-89

          -   

20. SPUK transformatie gesloten jeugdhulp

WWZ

B

-25.357

L

25.357

          -   

21. SPUK Niet beoogde jeugdzorgkosten vanwege verblijf in de gemeente

WWZ

B

1.254

L

-1.254

          -   

22. Zorg Binnen Onderwijs (ZBO)

WWZ

B

382

541

L

-382

-541

          -   

          -   

23. Provinciale subsidie Dorpendeals

WWZ

B

430

444

211

L

-430

-444

-211

          -   

          -   

          -   

24. ESF De stap naar werk

Werk en Inkomen

B

1.058

L

-1.058

          -   

25. Actualisatie rijksbijdrage BUIG

Werk en Inkomen

B

5.084

10.781

10.781

10.781

10.781

L

-5.084

-10.781

-10.781

-10.781

-10.781

          -   

          -   

          -   

          -   

          -   

26. Invulling taakstelling inkomensregelingen

Werk en Inkomen

L

0

0

0

0

0

          -   

          -   

          -   

          -   

          -   

27. Gedupeerden toeslagen

Werk en Inkomen

B

1.000

L

-1.000

          -   

28. Wet Inburgering en Onderwijsroute

WWZ

B

2.200

2.200

2.200

2.200

2.200

L

-2.200

-2.200

-2.200

-2.200

-2.200

          -   

          -   

          -   

          -   

          -   

29. Verkoop Goffertstadion

Financiën

B

-182

-224

-213

-201

-188

L

182

224

213

201

188

Sport

B

6.002

-602

-602

-602

-602

L

-6.002

602

602

602

602

          -   

          -   

          -   

          -   

          -   

30. Exploitatie Archeologisch depot

Best.en Organ.

L

-48

-48

-48

-48

Cult.en Cult.Erfgoed

L

182

182

182

182

Wonen en sted.Ontw.

L

-135

-135

-135

-135

          -   

          -   

          -   

          -   

31. DVO DAR

Bereikbaarheid

L

525

Openbare ruimte

L

-525

          -   

32. Plasticvrije rivieren

Openbare ruimte

B

51

L

-51

          -   

33. Ondergrondse ordening

Bereikbaarheid

B

1.507

L

-1.507

          -   

34. Parkeerbelasting

Bereikbaarheid

B

120

120

120

120

120

L

-120

-120

-120

-120

-120

          -   

          -   

          -   

          -   

          -   

35. Verkeersmanagementcentrale

Bereikbaarheid

B

50

L

-50

          -   

36. Reserves Rivierenpark en Stadsbrug

Bereikbaarheid

L

-335

Financiën

B

335

          -   

37. Huisuitzettingen

Veiligheid

B

50

L

-50

          -   

38. Regionale samenwerking klimaatadaptatie

Openbare ruimte

B

0

L

0

          -   

39. Aanpassing meerjarenbegroting bestemmingsreserve Decentralisatie-uitkering Bodemsanering (DUB)

Financiën

B

-443

443

Openbare ruimte

L

443

-443

          -   

          -   

40. SPUK Schone Lucht Akkoord

Openbare ruimte

B

87

67

88

L

-87

-67

-88

          -   

          -   

          -   

41. SPUK Diffuus lood

Openbare ruimte

B

-311

170

171

L

311

-170

-171

          -   

          -   

          -   

42. SPUK Toekomstbestendige nazorg bodem

Openbare ruimte

B

22

119

119

L

-22

-119

-119

          -   

          -   

          -   

43. Overdracht bodemtaken Omgevingswet

Openbare ruimte

B

-30

30

L

30

-30

          -   

          -   

44. SSV Gevelisolatie

Openbare ruimte

B

-1.652

1.171

1.097

L

1.652

-1.171

-1.097

          -   

          -   

          -   

45. Essentiële functies

WWZ

B

95

L

-95

          -   

46. Rijksmiddelen Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)

Onderwijs

B

309

-94

-94

-94

-94

L

-309

94

94

94

94

          -   

          -   

          -   

          -   

          -   

47. Investeringsbegroting (wijziging kredietnummers)

Actieplan Binnenstad

X000606-001

L

-1076

-448

X000606-103

L

1076

448

Griftdijk

I000071-999

L

-1000

-1000

X000302-999

L

1000

1000

I000072-999

L

-645

-1935

-1720

X000303-999

L

645

1935

1720

Schouwburg

I000028-999

L

-2416

-17118

-17037

-2500

X000520-999

L

2416

17118

17037

2500

I000028-001

L

-74

X000520-101

L

74

          -   

          -   

          -   

          -   

          -   

Valkhofkwartier

X000602-001

L

-509

-2258

X000601-003

L

1700

X000604-002

L

509

558

I000026-001

L

-598

-270

X000604-104

L

598

270

I000014-001

L

-165

X000601-105

L

165

I000014-999

L

-570

X000601-104

570

-

-

-

-

-

48. Kapitaallasten De Hulsen

WWZ

L

-2.129

Wonen en sted. Ontw.

L

2.129

-

-

-

-

-

Toelichting Budgetneutrale wijzigingen

  1. Uitvoeringskosten

Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat we de uitvoeringskosten toerekenen aan de juiste taakvelden. Bij het opstellen van de Stadsbegroting gebeurt dat op basis van de verwachte inzet van medewerkers. In de periode daarna krijgen we meer inzicht in de concrete inzet van de medewerkers, wat leidt tot een betere toerekening van kosten aan de verschillende taakvelden.  Daarnaast is er sprake van formatiewijzigingen, invulling van taakstellingen en bijstellingen op de uitvoeringsbudgetten met een uitwerking over meerdere taakvelden. Begrotingswijzigingen op de uitvoeringskosten verwerken we tót het moment van vaststelling van de 2e Voortgangsmonitor door uw raad.

  1. SportQube

Op 27 mei 2025 heeft het college besloten om de exploitatie en het beheer van SportQube per 1 juli 2025 op basis van het Inrichtingsplan over te nemen. We verwerken dit besluit met een budgetneutrale wijziging. We zetten daarbij de subsidiestromen op het taakveld 5.1 Sportbeleid en activering om naar exploitatiemiddelen op taakveld 5.2 Sportaccommodaties.

  1. Rijksmiddelen Volwasseneneducatie

Bij beschikking van 28 juli 2025 deelt het Min OCW/DUO mede de specifieke uitkering Educatie 2025 op te hogen in verband met de bijstelling van de lonen en prijzen tranche 2025. De uitvoering Educatie vindt plaats in regionaal verband; Nijmegen is contactregio. De middelen worden in de begroting van het programma Onderwijs opgenomen door een verhoging van de lasten en baten. Het gaat om een specifieke uitkering waarvoor de verantwoording via de SiSa (D10) verklaring in de gemeentelijke jaarrekening wordt afgelegd.

  1. Rijksmiddelen Regionaal Meld- en Coördinatiepunt

Bij beschikking van 23 juli 2025 heeft het Min OCW/DUO de gemeente Nijmegen een aanvulling op de specifieke uitkering RMC  toegekend. Het oorspronkelijk beschikte bedrag RMC wordt opgehoogd vanwege bijstelling van de lonen en prijzen op het RMC-deel (doorstroompuntfunctie). We verwerken dit in de begroting van het programma Onderwijs.  Het betreft een specifieke uitkering van Min OCW waarvoor de verantwoording via de SiSa verklaring D12 in de gemeentelijke jaarrekening wordt afgelegd.

  1. Tariefswijziging huur wijkaccommodaties

In verband met tariefswijzigingen binnen wijkaccommodaties is afgesproken resterende middelen in te zetten voor subsidie  aan instellingen om de extra huur op te vangen. Dit verwerken we voor 2025 en 2026. In de loop van 2026 wordt gekeken of deze wijziging structureel kan worden ingevoerd.

  1. Index Beschermd Wonen

Bij het opstellen van de Stadsbegroting indexeren we jaarlijks de rijksmiddelen Beschermd wonen. Na het bekend worden van de definitieve loonprijsontwikkeling stellen we de begroting bij.

  1. Overeenkomst doordecentralisatie onderwijshuisvesting Aloysisus

Op 27 januari 2025 is op basis van de Overeenkomst doordecentralisatie onderwijshuisvesting Aloysisus onder andere de onderwijslocatie Park Neerbosch overgedragen aan St Aloysius. De boekwaarde van Park Neerbosch wordt nu volledig afgeschreven en de lasten hiervan worden gedekt uit de opbrengst van de overdracht aan St Aloysius. In het programma Onderwijs verwerken we de afschrijving en de opbrengst van de overdracht.

  1. Herverdeling meerjarig onderhoudsprogramma (MOJP)

Jaarlijks passen we, op basis van de realisatie en de nog verwachte uitgaven de begroting van het MJOP voor het lopende jaar aan. Eens in de zoveel jaar maken we hierbij ook een doorkijk naar de komende jaren om zo de begroting in lijn te brengen met de onderhoudsplanning van onze onderhoudspartij. Deze wijziging verwerken we eveneens in onze begroting.   

  1. Registratie van Niet-Ingezetenen (RNI)

Door drukte aan de balie RNI ontvangen we meer inkomsten. Tegenover deze inkomsten staan extra inhuurkosten. Wij actualiseren dit in de begroting door een verhoging van de lasten en baten.

  1. Leges reisdocumenten

Op het product Reisdocumenten worden meer leges inkomsten verwacht. Hier tegenover staan hogere inhuurkosten. Wij stellen de begroting bij met een verhoging van zowel de lasten als baten.

  1. Verbetering digitale dienstverlening

Voor 2024 en 2025 hebben we vanuit het Rijk € 247.000 ontvangen om de digitale dienstverlening te verbeteren. Van dit bedrag is in 2024 € 81.000 uitgegeven aan concrete activiteiten. We verwerken het resterende bedrag van € 166.000 in de begroting 2025. Dit budget is bedoeld voor activiteiten gericht is op doorontwikkeling van de generieke digitale infrastructuur en innovatie binnen de digitale overheid.

  1. Museum 't Valkhof

In juli 2025 is het Museum ’t Valkhof in gebruik gegeven aan de huurder. Hiermee komt een einde aan de meerjarige verbouwingsperiode. We verwerken deze exploitatie in de begroting.

  1. Afname gastheerschap ODRN

De dienstverlening voor het gastheerschap van ODRN neemt af doordat de gemeenschappelijke regelingen meer in eigen huis gaan organiseren. Hierdoor nemen zowel de kosten als de inkomsten bij gemeente Nijmegen af.

  1. Bijdrage Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG)

We hebben een A-structurele bijdrage ontvangen van de VNG ten behoeve van de uitvoering van Bouwen aan een 3D digitale gemeente – Nijmegen en Pilot samenwerkende portalen. Dit verwerken we in de begroting.

  1. Huur pand Nieuwe Dukenburgseweg

Het pand aan de Nieuwe Dukenburgseweg wordt niet langer als dienstpand aangemerkt, omdat het voornamelijk door externe partijen wordt gebruikt. Daarom worden alle huur- en aan huur gerelateerde opbrengsten en kosten verschoven van de begroting van Facilitaire Zaken naar VSA. Door de tijd heen is er ook een geringe afwijking ontstaan tussen de verwachte inkomsten van externe partijen en de opgenomen inkomsten in de begroting. We actualiseren de begroting door een actualisatie van deze baten en bijbehorende lasten.

  1. Financieel Beheer Ouderen (Fibon)

Het budget voor de subsidie aan Fibon is verwerkt op programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg (WWZ), deelproject actief deelnemen/activiteiten ouderen. De sturing op deze subsidie zit bij programma Werk & Inkomen. Gelet op de aankomende veranderingen vanuit de subsidieregeling “Sociaal & vitaal” hevelen we ingang van 2026 het budget over programma WWZ naar programma Werk & Inkomen, deelproject SHV - begeleiding en advisering.

  1. Verduurzaming gemeentelijke monumenten - Provinciale subsidie

De Provincie heeft voor 2025 subsidie beschikbaar gesteld voor de verduurzaming van gemeentelijke monumenten. We verwerken de lasten en baten in de begroting.

  1. Programma Gezonde Schoolpleinen

De gemeente Nijmegen heeft voor 2025/2026 een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Stichting Nationaal Jeugdfonds Jantje Beton voor het Programma Gezonde Schoolpleinen. Doel van dit programma is om de buitenruimte rond basisscholen in Nederland te transformeren naar speelse en groene plekken waar volop gespeeld en geleerd kan worden tijdens de pauze, in de les én na schooltijd. Onze gemeente ontvangt een vergoeding voor iedere school die deelneemt aan dit programma. Deze vergoeding wordt aan de school als subsidie uitgekeerd om het schoolplein te verbeteren. Drie basisscholen in de gemeente zullen hier gebruik van maken. We verwerken de vergoeding en de subsidiebudgetten in onze begroting.

  1. Loon- en prijsontwikkeling (LPO) 2025 Karakter (O1058)

We ontvangen in 2025 een indexering van de bijdrage in de onderzoeksfunctie van Karakter.  Door middel van deze wijziging actualiseren we het gereserveerde bedrag in onze begroting.

  1. Specifieke Uitkering (SPUK) transformatie gesloten jeugdhulp (O1100)

De gemeente Nijmegen is aangewezen als coördinerende gemeente voor de SPUK transformatie gesloten jeugdhulp. Via deze SPUK is geld beschikbaar gekomen voor de om- en afbouw van gesloten jeugdzorg. Onze gemeente ontvangt de middelen voor het bovenregionaal gebied Gelderland/Overijssel. We verwerken de bijbehorende lasten en baten in de begroting.

  1. Specifieke Uitkering (SPUK) Niet beoogde jeugdzorgkosten vanwege verblijf in de gemeente (O1073)

Op grond van de Regeling SPUK Niet beoogde kosten jeugdzorg vanwege verblijf in gemeente kan een specifieke uitkering worden verstrekt aan een gemeente die verantwoordelijk is voor de bekostiging van aaneengesloten jeugdhulp met verblijf aan een jeugdige en de daarmee samenhangede kosten. We laden de begroting op met de te verwachten kosten die ten laste van deze SPUK kunnen worden gebracht eind 2025. Dit heeft geen budgettair effect.

  1. Zorg binnen onderwijs (ZBO)

In de regio Rijk van Nijmegen werken onderwijs en gemeenten samen in het programma Jongeren naar school of werk (de aanpak voortijdig schoolverlaten). Bij het opstellen van het programma voor de jaren 2020-2024 is uitgesproken dat een betere aansluiting tussen onderwijs en zorg hét belangrijkste kader is voor de komende programmaperiode. Er is behoefte aan meer ontschotting, meer preventieve maatregelen in de onderwijscontext en versterking van de zorgstructuur rondom de school. Het gaat in deze pilot om zorg binnen onderwijs (ZBO). Hieronder verstaan we in deze pilot ambulante begeleiding en begeleiding en verzorging. ZBO wordt ingezet om mogelijk te kunnen maken dat leerplichtige kinderen met een beperking, ontwikkelingsachterstand of beperkende aandoeningen toch kunnen deelnemen aan onderwijs. We actualiseren de begroting met een bijstelling op de regionale bijdragen voor de tweede helft van 2025 en de eerste helft van 2026.
Daarnaast is er in de tweede helft van 2025 verzocht om voor de Mikado school een extra klas te financieren via deze pilot. Een deel van deze extra financiering komt vanuit de regio. Ook dit verwerken we in onze begroting.

  1. Provinciale subsidie Dorpendeals (O1098)

De Provincie Gelderland heeft aan ons subsidie verleend voor dorpendeals. Het gaat daarbij om  

  • Dorpendeal De Meebouwers : versterking van de leefbaarheid en de (sociale) verbondenheid in Nijmegen West voor de periode 1 april 2025 t/m 31 maart 2028.
  • Dorpendeal Dukenburg : het uitvoeren van dorpendeal Dukenburg voor de periode 10 juli 2025 tm 10 juli 2027.
  • Dorpendeal Noord/Warmoes : project ‘Ruimte voor ontmoeten in het groeiende stadsdeel Noord’ voor de periode van 10 juli 2025 tot en met 14 juli 2028.

Van deze subsidies wordt 80% in 3 termijnen bevoorschot. Hiervoor is OMBD O1098 gevormd.
Bij het niet of gedeeltelijk niet besteden van de subsidie of bij toegepaste wijzigingen zonder toestemming van de Provincie Gelderland zal onze gemeente de subsidie terug moeten betalen of wordt de omgang van de middelen lager vastgesteld. Doordat er geen bestedingsvrijheid is met betrekking tot deze subsidie, passen we de begroting aan met een technische wijziging. De bedragen worden conform de verwachte uitgaven per jaar opgenomen in de begroting.

  1. ESF De stap naar werk (O1085)

Voor het ESF project ‘De stap naar werk’ (2022ESFp20241) verwerken we voor 2025 de lasten en baten in de begroting van het programma W&I. De middelen zijn door de gemeente ontvangen. Het project wordt door de MGR uitgevoerd en door de MGR gedeclareerd.

  1. Actualisatie Rijksbijdrage BUIG

In 2025 is de definitieve Rijksbijdrage BUIG gewijzigd door aanpassing van het objectieve budgetaandeel én een loon-en prijsbijstelling. Deze verhoging is nog niet doorgevoerd in de begroting van het programma Werk & Inkomen. We willen de begrote baten BUIG in lijn brengen met de definitieve beschikking BUIG 2025. Aan de lastenkant verhogen we de begrote uitkeringen met hetzelfde bedrag.

  1. Invulling taakstelling Inkomensregelingen

De invulling van de taakstelling op de inkomensregelingen (amendement Stadsbegroting 2025-2028) moet binnen het programma nog verwerkt worden. Dit betreft een verschuiving over de taakvelden.

  1. Gedupeerden toeslagen (O1024)

Voor de regeling gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek actualiseren we voor 2025 de lasten en baten in de begroting van het programma Werk & Inkomen. De regeling geeft ondersteuning voor de hulpvragen op vijf primaire leefgebieden: financiën, wonen, zorg, gezin en werk.

  1. Wet Inburgering en Onderwijsroute

De specifieke uitkeringen Wet Inburgering 2021 en Onderwijsroute hebben betrekking op het beschikbaar stellen van voorzieningen aan inburgeringsplichtigen. Hoofdbestanddeel zijn de leerroutes. Vanaf 2022 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de regie op het totale inburgeringstraject inclusief het aanbod van de inburgeringsvoorzieningen. Hiervoor is ombd O1014 gevormd (voorheen O118). We verwerken voor het begrotingsjaar 2025 een aanpassing op het budget Wet Inburgering in relatie tot de geraamde kosten. Jaarlijks krijgen we rond september inzicht in de werkelijke uitgaven voor het betreffende jaar. Met een aanvullende wijziging actualiseren we vervolgens de lasten en baten in de begroting.

  1. Verkoop Goffertstadion

In juni 2025 is het Goffertstadion aan NEC verkocht. We verwerken de verkoop in de begrotingsadministratie. Het totaal financieel effect van de verkoop komt in deze 2e Voortgangsmonitor 2025 terug als programmamelding.

  1. Exploitatie Archeologisch Depot

In de Stadsbegroting 2026-2029 is de claim voor de budgetten exploitatie archeologisch depot als onvermijdelijk toegekend door het college. Aangezien de volledige  ingebruikname in 2025 nog volgt en de overeenkomst met de provincie vastgesteld dient te worden zijn de budgetten in eerste instantie centraal begroot binnen het programma Cultuur. Inmiddels is het duidelijk waar deze budgetten horen te staan en verwerken dit in onze begroting

  1. DVO DAR

Conform gemaakte afspraken met het college zetten we een deel van het UPOR budget in om het tekort op de DVO DAR afval te dekken.

  1. Plasticvrije rivieren (O217)

Voor de dienstverlenging voor het project Regionale bronaanpak plasticvrije rivieren hebben we op 13-12-2023 een subsidiebedrag ontvangen. Daarvoor hebben we OMBD O217 gevormd. De voor dit jaar voorziene inzet vanuit de OMBD verwerken we in de begroting.

  1. Ondergrondse ordening

Als er grondwerkzaamheden worden verricht in verband met kabels en leidingen in de grond dan ontvangen wij hiervoor leges. Hier tegenover staan begrote lastenbudgetten waaruit we de herstelwerkzaamheden betalen. We brengen met deze wijziging de lasten en baten op het juiste niveau.

  1. Parkeerbelasting

In Nijmegen Oost is een groot parkeergebied in de regulering gebracht per 1 december 2024. We verwerken de verwachte toename aan de lasten en baten in onze begroting.

  1. Verkeersmanagementcentrale

Voor Regionale Toezicht Centrale (RTC) is een extra beeldscherm in de uitkijkruimte aangeschaft. We hebben de kosten bij de Stichting Regionale Toezicht Ruimte Gelderland-Zuid in rekening kunnen brengen. We verwerken dit in de begroting.

  1. Reserves  Rivierenpark en Stadsbrug

We boeken op basis van de feitelijke benodigde middelen een mutatie in de reserves voor Rivierenpark en Stadsbrug.

  1. Huisuitzettingen

Bureau Toezicht en handhaving maakt kosten voor huisuitzettingen. Deze kosten kunnen in rekening worden gebracht bij de opdrachtgever. We verwerken dit in de begroting.

  1. Regionale samenwerking klimaatadaptatie (SKAN)

Op 18 maart 2025 heeft het college besloten (besluitnummer 4.27) tot voortzetting van de regionale Samenwerking Klimaatadaptatie en Afvalwaterketen regio Nijmegen (SKAN) en om de hierbij horende kosten te dekken uit de rioolheffing.  Binnen deze samenwerking fungeert Nijmegen als penvoerder. Bij de Eerste Voortgangsmonitor 2025 hebben we hiertoe de lasten én baten binnen de begroting binnen taakveld Riolering in 2025 opgehoogd. Ten tijde van deze besluitvorming was een groot deel van de opdrachten voor 2025 al verstrekt vanuit het taakveld Milieubeheer. Om praktische redenen stellen we voor om een deel van de begrote lasten én baten van taakveld Riolering te verplaatsen naar taakveld Milieubeheer.

  1. Aanpassing meerjarenbegroting bestemmingsreserve Decentralisatie-uitkering Bodemsanering (DUB)

Op 6 juli 2016 is de Raad akkoord gegaan met de instelling van de bestemmingsreserve DUB en de bijhorende meerjarenbegroting 2016 t/m 2020 (raadsbesluit 87/2016; BW-01449). De dekking was afkomstig van rijksmiddelen via het Gemeentefonds (1,1 miljoen per jaar t/m 2020).  In het raadsvoorstel was daarbij aangegeven dat de jaarlijkse uitgaven moeilijk te voorspellen zijn; met name vanwege de dynamiek binnen de gemeentelijke ontwikkelingslocaties. Bij de Tweede Voortgangsmonitor actualiseren we de begroting jaarlijks op basis van de meest recente inzichten in de meerjarenprogrammering.

  1. Specifieke uitkering (SPUK) Schone Lucht Akkoord

Op 23 september 2020 heeft de raad het uitvoeringsprogramma “Op weg naar een gezonde luchtkwaliteit in 2030” vastgesteld (raadsbesluit 88-2020). Voor een deel van de maatregelen wordt via de subsidieregeling Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord (SPUK-SLA) medefinanciering gevraagd bij het Rijk. We passen de begroting eenmalig aan conform nieuwe toegekende en gewijzigde planning rijkssubsidies.

  • Verwijderen houtrookkanalen 2025, : nieuwe subsidie (beschikking 4-7-2024) voor het verwijderen van rookkanalen van houtkachels.
  • Inruil brom- en snorfietsen: nieuwe subsidie (beschikking 14-10-2024) voor het van de straat halen van brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor, over de periode 2025-2027.
  • Vervolg Zero emissie loket (beschikking 29-7-2024).
  1. Specifieke Uitkering (SPUK) Diffuus lood

Het rijk heeft Nijmegen subsidie verleend voor onderzoek naar de aanwezigheid van lood in kwetsbare gebieden. De Stadsbegroting is hierop ingericht bij de 1e Voortgangsmonitor 2022 (BW-01809) (via OMBD O1029). De verwachte realisatie in 2025 is nul. We verlagen de begrote lasten en baten in 2025 naar € 0 en herprogrammeren de resterende toegekende subsidiemiddelen in gelijke mate over 2026 en 2027. Door vertraging in de uitvoering is verlenging van het project aangevraagd tot en met 2027.

  1. Specifieke Uitkering (SPUK) Toekomstbestendige nazorg bodem

Nieuwe rijkssubsidie (beschikking 3-12-2024) tot uiterlijk 2032 voor het opstellen van programma’s voor de maatschappelijke ontwikkeling van locaties van voormalige vuilstortplaatsen. We verwerken dit in de begroting.

  1. Overdracht bodemtaken Omgevingswet

De provincie Gelderland heeft Nijmegen subsidie verleend voor een meerjarig project (tot en met 2027) om de organisatie aan te passen aan de Omgevingswet. De begroting is hierop ingericht bij de 2e Voortgangsmonitor 2023 (BW-01897). Door capaciteitsproblemen is de uitvoering vertraagd; we passen de begroting hierop aan.

  1. SSV gevelisolaties

Het rijk verleent Nijmegen subsidie voor geluidsanering van woningen op B-lijst (SSV-regeling). De Stadsbegroting is hierop ingericht bij raadsbesluit 159/2015, 17 december 2014 (BW-01382) (via OMBD O1004). De aanpak verloopt via aparte clusters van een of meer straten; het rijk verleent hierbij per cluster subsidie voor eerst de voorbereidingsfase en vervolgens de saneringsfase. Bij de 2e Voortgangsmonitor actualiseren we onze meerjarenbegroting op basis van de laatste stand van zaken. Dit doen we voor Tweede Oude Heselaan e.o. (beschikking dd 24-8-2022), Hatertseweg (beschikking 8-9-2022), Prins Bernhardstraat-Heyendaalseweg e.o. (beschikking dd 21-9-2022), Kronenburgersingel - Lange Hezelstraat (beschikking dd 7-12-2022) en begeleidingskosten voor diverse beschikkingen. Als oorzaken voor de vertragingen gelden: beperkte capaciteit van het begeleidend adviesbureau; beperkte beschikbaarheid van aannemers met ervaring met saneringsprojecten; het niet reageren van bewoners op onze brieven en bezwaren van bewoners.

  1. Essentiële functies

Voor de opdracht essentiële functies is samenwerking tussen aanbieders uit de sectoren Jeugd & Opvoedhulp (J&O), mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB), geestelijke gezondheidszorg voor de jeugd (J-GGZ), Verslavingszorg en Forensische zorg nodig. We verwerven twee diensten die in samenhang moeten worden geleverd:

  • Mobiele brigade: de “voordeur” voor de essentiële functies: een team dat actief en snel handelt en alles inzet dat nodig is voor het voorkomen van een onvrijwillige overplaatsing. Zonder bureaucratische rompslomp. Het is het team dat voldoende capaciteit heeft om hands-on, met het netwerk samen, te werken aan oplossingen. Dit kan in de vorm van kortdurende interventies/directe ondersteuning.
  • Integrale hoog specialistische zorg: Integrale hoog-specialistische zorg is een integraal “totaalpakket” van zorg met verblijf voor de kinderen die in aanmerking komen voor de essentiële functies. Dat betekent dat het verblijf waar nodig op maat aangevuld is met ambulante expertise en kennis van aanbieders.

We verwerken de lasten en baten in de begroting.

  1. Rijksmiddelen OnderwijsAchterstandenBeleid (OAB

De Gemeente Nijmegen ontvangt voor 2025 van het Rijk (Min OCW/DUO ) voor het OAB. De uitkering valt in 2025 hoger uit dan de voorlopige uitkering 2024.  Daarnaast volgt vanaf 2026 nog een verlaging van de rijksmiddelen OAB. Belangrijkste oorzaak van deze verlaging is de verlaging van het landelijk beschikbare bedrag voor OAB. We verwerken deze aanpassing in de begroting van het programma Onderwijs. Het gaat om een specifieke uitkering van Min OCW waarvoor de verantwoording via de SiSa verklaring D8 in de gemeentelijke jaarrekening wordt afgelegd.

  1. Investeringsbegroting  

In de investeringsbegroting hebben bestaande kredieten een nieuw kredietnummer gekregen. Het gaat om een administratieve wijziging, aan het doel van de besteding wijzigt niets.

  1. Kapitaallasten De Hulsen

De kapitaallasten behorende bij investering De Hulsen is begroot op taakveld 8.2 planexploitaties. Dit hoort echter op taakveld 6.81 beschermd wonen te staan. We verwerken deze verschuiving in de begrotingsadministratie.

Taakmutaties
In het verzamelvoorstel zijn de volgende bestaande taakmutaties (tot en met de septembercirculaire 2025) overgeheveld naar de programma’s.

Meicirculaire 2025  -  bedragen x € 1.000

Programma (T)

2025

Aanpak laaggeletterdheid (DU)  

Financiën

           154.000

Onderwijs

          -154.000

Antidiscriminatie voorzieningen (DU)  

Financiën

             26.000

WWZ

            -26.000

Basisregistratie Personen (BRP): centr.inschrijving vergunninghouders  

Best.en Organ.

             30.000

Financiën

            -30.000

Begeleiding jongeren naar werk (DU)  

Financiën

           289.000

Onderwijs

          -289.000

Beschermd Wonen (IU)  

Financiën

        2.941.000

WWZ

       -2.941.000

Einde lening inburgeringsplicht (DU)  

Financiën

             12.000

WWZ

            -12.000

Faciliteitenbesluit opvangcentra (DU)  

Financiën

           126.000

WWZ

          -126.000

Invoerings/uitvoeringskosten Omgevingswet (DU)  

Financiën

           571.000

Wonen en sted.ontw.

          -571.000

Kinderopvang pleegouders  

Financiën

             22.000

WWZ

            -22.000

Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (DU)  

Best.en Organ.

            -97.000

Financiën

             97.000

Maatschappelijke opvang en OGGz (DU)  

Financiën

             68.000

WWZ

            -68.000

Nationaal Actieplan Dakloosheid (DU)  

Financiën

             13.000

WWZ

            -13.000

Natuur bij energieprojecten (DU)  

Financiën

           326.000

Openbare ruimte

          -326.000

Versterking arbeidsmarktregio’s (DU)  

Financiën

           248.000

Werk en Inkomen

          -248.000

Vrouwenopvang (DU)  

Financiën

             15.000

WWZ

            -15.000

Work in Nederland (DU)  

Best.en Organ.

          -138.000

Financiën

           138.000

Septembercirculaire 2025  -  bedragen x € 1.000

Programma (T)

       2025

       2026

       2027

       2028

     2029

Spreidingswet (DU)  

Financiën

     91.998

WWZ

   -91.998

Loon- en prijsbijstelling middelen op de AP jeugd (T)  

Financiën

              -   

              -   

              -   

              -   

Maatschappelijke opvang en OGGz (DU)  

Financiën

     23.960

     23.960

     23.960

     23.960

     23.960

WWZ

   -23.960

   -23.960

   -23.960

   -23.960

   -23.960

Participatie (IU) Beschut werk  

Financiën

  632.971

  675.139

             -3

               4

Werk en Inkomen

 -632.971

 -675.139

               3

             -4

Participatie (IU) Sociale infrastructuur  

Financiën

      -1.664

      -1.791

      -1.917

      -2.045

Werk en Inkomen

       1.664

       1.791

       1.917

       2.045

Register Externe Veiligheidsrisico's (DU)  

Financiën

       2.485

       2.485

Veiligheid

      -2.485

      -2.485

Versterking arbeidsmarktregio’s (DU)  

Financiën

  248.468

Werk en Inkomen

 -248.468

Versterking omgevingsveiligheidsdiensten (DU)  

Financiën

     34.889

     43.120

     43.120

     34.000

Wonen en sted.ontw.

   -34.889

   -43.120

   -43.120

   -34.000

Vervroegde Tweede Kamer verkiezingen (T)  

Best.en Organ.

 -623.209

Financiën

  623.209

Vrouwenopvang (DU)  

Financiën

      -6.347

      -5.792

      -5.796

      -5.796

      -5.796

WWZ

       6.347

       5.792

       5.796

       5.796

       5.796

Aanpak laaggeletterdheid (DU)  

Financiën

       8.589

       8.589

       8.589

Onderwijs

      -8.589

      -8.589

      -8.589

Beschermd Wonen (IU)  

Financiën

  142.998

  359.519

  502.517

  502.517

  502.517

WWZ

 -142.998

 -359.519

 -502.517

 -502.517

 -502.517

Deze pagina is gebouwd op 11/12/2025 12:54:00 met de export van 11/12/2025 12:47:27