Meldingen in de begroting te verwerken

Programmameldingen

Programmameldingen

Er is in deze voortgangsmonitor een aantal programmameldingen, naast de gemeentefondseffecten, waarvan we voorstellen om deze in de begroting te verwerken. Het betreft meldingen van de programma's WWZ, Bestuur en Organisatie en Sport (zie ook de programmameldingen).

We stellen voor deze afwijkingen in de begroting van 2025 te verwerken. Dit is in het kader van de rechtmatigheid van belang.

Bedragen * € 1.000

L/B

 1e VM 2025

L/B

2e VM 2025

Mutaties die bij de 1e VM in de begroting zijn verwerkt

Herstel ingeboekte bezuiniging

L

-100

Toevoeging voorziening Stationsdistrict

L

-700

Briks-taken

L

-700

Aanpassing GRP-voorziening aan gewijzigde kapitaallasten

L

-100

Voorstel om te verwerken in de begroting

Ontvangen middelen Oekraïnse ontheemden

B

1.400

Contributie VNG en GGU

L

-240

Effecten verkoop Goffertstadion

L/B

-1.100

Correctie aanpassing GRP-voorziening

L

200

- bedragen = nadeel, + bedragen = voordeel

Opvang ontheemden (1,4 miljoen V)
Doel: Vluchtelingen kunnen op een veilige en gezonde manier verblijven in onze regio en zo goed als mogelijk meedoen in de samenleving
Opvang vluchtelingen bestaat uit de regionale opvang van vluchtelingen en de tijdelijke gemeentelijke opvang van asielzoekers waarvoor geen plek beschikbaar was bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en de gemeentelijke opvang van Oekraïense ontheemden.
Tot 1 juni 2025 had de gemeente Nijmegen een tijdelijke gemeentelijke opvang op locatie Koudenhoek. Op deze opvang wordt een financieel voordeel verwacht van 1,4 miljoen euro, met een bandbreedte van 0,2 miljoen euro. Dit komt doordat de standaard vergoeding per bed per nacht die het COA geeft aan gemeentes, hoger is dan de werkelijke kosten voor het opvangen van deze asielzoekers. We houden een bandbreedte aan, enerzijds omdat op dit moment nog onvoldoende duidelijk is welke interne personeelskosten worden doorbelast en anderzijds omdat de afrekening van o.a. energie nog wordt verwacht.
Op de gemeentelijke opvang van Oekraïners verwachten we geen nadeel. De standaard vergoeding van 44 euro per nacht die het rijk geeft aan gemeentes is weliswaar te laag voor de kosten die gemaakt moeten worden, in het bijzonder voor de nul-vleugel maar de hogere kosten kunnen we declareren bij de rijksoverheid.

Verhoging contributie VNG en GGU (€ 240.000 N)
Doel: De Nijmegenaar ervaart passende, eenduidige, toegankelijke dienstverlening
Door de stijging van het aantal inwoners gemeente Nijmegen en de prijsindexatie neemt de deelnemersbijdrage VNG en GGU (Gezamenlijke gemeente uitvoering = samenwerkingsverband gemeentelijke dienstverlening nu en in de toekomst) wederom fors toe. Voor VNG, Platform 31 en vereniging van Gelderse gemeente een stijging van € 76.000 de GGU een bedrag van € 164.000. De verwachting is dat dit niet binnen het programma Bestuur en Organisatie  opgevangen kan worden.

Effecten verkoop Goffertstadion (1,1 miljoen euro N)
Doel: Goede en bereikbare sport- en beweegvoorzieningen, verspreid over de stad
Conform collegebesluit en raadsinformatiebrief over de verkoop van het Goffertstadion is het verlies € 2,3 miljoen euro. De eenmalige opbrengst in verband met de afkoop van de retributie (erfpacht voor het gebruik van de grond) bedraagt 1,2 miljoen euro bovenop de verkoopopbrengst van het stadion. NEC heeft de retributie afgekocht. Hierdoor resteert er een nadelig resultaat van 1,1 miljoen euro op de verkoop van het Goffertstadion.

Correctie aanpassing GRP-voorziening (€ 200.000 V)
Doel: We voeren de gemeentelijke watertaken (afvalwater, hemelwater en grondwater) duurzaam en doelmatig uit
In de 1e Voortgangsmonitor is in de overzichten abusievelijk € 100.000 nadelig opgenomen. Dit had een voordeel moeten zijn. Bij de 2e Voortgangsmonitor corrigeren we dit.

Deze pagina is gebouwd op 11/12/2025 12:54:00 met de export van 11/12/2025 12:47:27